Tuesday, August 11, 2009

برای پیشگیری از شیوع انفلوانزا در مدارس چه باید کرد؟


راهنمای پیشگیری از شیوع انفلوانزا درمیان دانش آموزان و معلمان مدارس با آغاز سال تحصیلی


1 – هنگام بیماری در خانه بمانید : کسانی که دچار علائم شبیه به انفلوانزا هستند باید تا 24 ساعت بعد از قطع تب درخانه بمانند . منظور از تب ، حرارت بیش از 37/8 درجه سانتیگراد است . قطع تب یعنی حرارت بدن فرد بیمار بدون استفاده از داروی تب بر، بیش از 37/8 درجه نباشد. در غیر اینصورت چنین بیمارانی ، حتی اگر داروهای ضد ویروسی مصرف می کنند ، باید درخانه بمانند.

2 – دانش آموزان و معلمان بیمار را جداکنید :دانش آموزان و معلمانی که دارای علائم شبیه به انفلوانزا هستند تا وقتی که به خانه بروند باید در اتاق جداگانه ای بسر برند. این افراد باید از ماسکهای جراحی استفاده کرده و کسانی هم که به مراقبت از آنان می پردازند از همین ماسک ها استفاده نمایند.

3 – رعایت تمیزی دست ها و کنترل ترشحات دستگاه تنفسی : اطلاعات جدید بر اهمیت رعایت اصول اولیه پیشگیری از انفلوانزا تاکید دارد یعنی در هنگام بیماری در خانه بمانیم ، تا جایی که امکان دارد بیشتر دستها را با آب و صابون بشوییم ، و موقع عطسه یا سرفه ، دهان و بینی خود را با یک دستمال بپوشانیم ( اگر دستمال موجود نبود ، به جای آن می توانیم از آستین پیراهن یا آرنج خود استفاده کنیم ).

4 - تمیز کردن مداوم : پرسنل مدرسه باید مرتبا" سطوحی را که دانش آموزان و معلمان زیاد لمس می کنند ، با مواد شوینده تمیز نمایند( استفاده از مواد شیمیایی سفید کننده لازم نیست).

5 - درمان فوری دانش آموزان و معلمانی که احتمال بیماری در آنان زیاد است : کسانی که دچار بیماری شبیه به انفلوانزا می شوند و احتمال عوارض بیماری در آنها زیاد است ، باید در اسرع وقت با پزشک حاذق مشاوره نمایند. در مورد این افراد شروع سریع داروهای ضدویروسی بسیار مهم است زیرا می تواند از بستری شدن یا مرگ آنان جلوگیری کند. این افراد شامل زنان باردار ، مبتلایان به آسم ، دیابت ، نقص ایمنی یا بیماری های عصبی عضلانی هستند.

6 - بستن مدارس خاص : تعداد مدارسی که همه یا بیشتر دانش آموزان آنها جزو گروه های پرخطر باشند ( مثلا" مدارس کودکان استثنایی ) زیاد نیست و مسئولان محلی باید درباره تعطیل کردن آنها به منظور حفظ سلامت دانش آموزان تصمیم بگیرند.

نکته : اصولا" درباره همه مدارس تصمیم به تعطیل کردن یا نکردن باید توسط مسئولان محلی و با هدف کاستن از تعداد موارد بیماری و مرگ ومیر حاصل از آن صورت بگیرد.

7 – مشکل اکثریت والدین ایرانی : در جامعه ایرانی که والدین بیش از حد به حضور فرزند خود در کلاس درس اهمیت می دهند ، ممکن است به همین دلیل قبل از زمان مقرر او را به مدرسه بازگردانند ، لذا توصیه می کنم که اداره کنندگان مدارس برگه های استراحت دانش آموزان را به دقت کنترل نمایند و در صورت لزوم بدون مجوز کتبی پزشک مبنی بر بلامانع بودن بازگشت دانش آموز به سر کلاس ، از پذیرش وی خودداری کنند.

تذکر: بیشتر مطالب فوق از مقالات " مرکز کنترل بیماری های امریکا " اقتباس شده است .

No comments:

Post a Comment