Friday, August 21, 2009

آخرین اخبار درباره انفلوانزای اچ یک ان یک در ایران و جهان


خبرگزاری ایلنا در تاریخ سی ام مرداد 1388 برابر با بیست ویکم آگوست 2009 اعلام کرد که شمار مبتلایان به انفلوانزای خوکی در ایران به 238 نفر رسیده است که بیشتر این افراد از سفر حج برگشته اند. وزارت بهداشت از ایرانیان درخواست کرده که از سفرهای غیرضروری به سایر کشورها به ویژه کشورهایی که بیماری در آنجا شیوع گسترده دارد ، خودداری کنند. این وزارتخانه همچنین با توجه به فرارسیدن ماه رمضان از هموطنان خواسته که در صورت ابتلا به این بیماری از رفتن به مراسم و حضور در اجتماعات خودداری کرده و از روبوسی کردن و دست دادن با افرادی که علائم سرماخوردگی دارند، خودداری نمایند. بنا به توصیه این وزارتخانه ، استفاده از دستمال در هنگام عطسه و سرفه ، شستن دست ها پس از تماس با افراد مبتلا و اشیا آنان ، از راه های پیشگیری از شیوع بیماری است.

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز گفت : واکسن انفلوانزای نوع آ تا دی ماه وارد بازارهای جهانی نمی شود و در صورت تایید و ورود این واکسن به بازار جهانی در مورد خرید آن تصمیم گیری می کنیم. داروی این بیماری از گذشته برای کنترل انفلوانزای پرندگان خریداری شده و به اندازه کافی موجود است و در صورت لزوم اگر برخی از این داروها تاریخ گذشته شوند ، داروهای جایگزین آن به موقع خریداری می شود. با این حال از دارو برای پیشگیری استفاده نمی شود چون باعث مقاومت عامل بیماری به دارو می شود و از داروی این بیماری فقط برای درمان موارد شدید و بستری شده استفاده می شود. وی اضافه کرد که تاکنون هیچ مرگ ثابت شده ای در اثر این بیماری نداشته ایم و بیشترین موارد بیماری در کل منطقه مدیترانه شرقی ابتدا در عربستان و بعد از آن در کویت ، قطر ، مصر و ایران بوده است. وی گفت سفر حج عمره همچنان متوقف است ولی برای حج تمتع هنوز تصمیم گیری نشده است.

دکتر محمد مهدی گویا ، رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز چند روز پیش اعلام کرده بود که طی انتشار این پاندمی در ایران 10 تا 24 میلیون نفر مبتلا خواهند شد که از این میزان 500 هزار تا یک میلیون نفر در مراکز درمانی بستری شده و 105 تا 245 هزارنفر فوت خواهندکرد.

فعلا" با توجه به گرم بودن هوا از سرعت شیوع بیماری کاسته شده و در فصل پاییز با کاهش دما و بازشدن مدارس انتظار می رود که با موج دیگری از این بیماری روبرو شویم.

طبق گزارش مرکز کنترل بیماری های امریکا تا امروز 21 آگوست 2009 برابر با 30 مرداد 1388 ، تعداد بیماران مبتلا به این بیماری در امریکا که در بیمارستان بستری شده اند 7983 نفر و تعداد مرگ ومیر ناشی از آن 522 نفر بوده است. این مرکز تعداد مبتلایان غیربستری یا کسانی که مشکوک به داشتن بیماری هستند را اعلام نکرده است.

No comments:

Post a Comment