Thursday, March 27, 2014

آلرژی فصلی و راه های کنترل آن


آلرژی فصلی و راه های مقابله با آن

بهار فصل جوانه زدن گل ها و شکوفه دادن درختان و گرده افشانی است . اگر شما یکی از میلیون ها نفری هستید که به آلرژی فصلی مبتلایند بهار برای تان فصل عطسه ، گرفتگی و آبریزش بینی ، و سایر علائم ناراحت کننده آلرژی است. آلرژی فصلی که به آن «تب یونجه » و «رینیت آلرژیک» هم گفته می شود می تواند شما را به ستوه آورد. قبل از آنکه به گل پلاستیکی و چمن مصنوعی روی بیاورید ، با استفاده از روش های ساده زیر می توانید آلرژی های فصلی را کنترل کنید.

کاری کنید که کمتر در معرض آلرژن ها قراربگیرید

به هر چیزی که باعث شروع علائم و نشانه های آلرژی در فردشود ، « آلرژن» می گویند. باید سعی کنید که کمتر در معرض آلرژن ها قراربگیرید.

1 – در روزهای خشک  که باد می وزد از ساختمان  بیرون نروید. بهترین زمان برای بیرون رفتن  بعد از بارش باران است . باران هوا را تا حد زیادی از گرده گیاهان پاک می کند.

2 – زدن چمن ها و درآوردن علف ها و سایر کارهای باغبانی را به دیگران واگذار کنید.

3 – وقتی وارد خانه می شوید ، لباسهایی را که بیرون از منزل به تن کرده اید  از تن به در آورید. حتی می توانید برای آنکه گرده ای احتمالن روی پوست یا موهایتان نماند ، وقتی به خانه می رسید دوش بگیرید.

4 – لباس های شسته شده را برای خشک شدن بیرون از منزل آویزان نکنید زیرا گرده ها ممکن است به ملحفه و حوله ها بچسبند.

5 – اگر در محیط باز کار می کنید از ماسک استفاده کنید.

وقتی مقدار گرده در هوا زیاد باشد دیگر چه کارهایی باید انجام دهیم ؟

وقتی که مقدار گرده موجود درهوا زیاد باشد ، علادم و نشانه های آلرژی فصلی شعله ور می شوند. با انجام کارهای زیر کمتر در معرض گرده ها قرار خواهید گرفت :

1 – خبرهایی را که رادیو تلویزیون یا روزنامه های محلی یا اینترنت در مورد پیش بینی غلظت گرده و مواد آلاینده منتشرمی کنند دنبال کنید .

2 – اگر غلظت بالایی از گرده یا مواد آلاینده پیش بینی می شود قبل از آنکه علائم تان شروع شوند داروهای مربوط به آلرژی را شروع کنید.

3 – درها و پنجره ها را در شب یا هروقت غلظت گرده ها زیاد است ، ببندید.

4 – اول صبح غلظت گرده بالاتر است . در این زمان از فعالیت در خارج از ساختمان خودداری کنید.

هوای داخل ساختمان را پاکیزه نگه دارید

هیچ ماده جادویی نیست که بتواند همه آلرژن های خانه شما را از بین ببرد ولی رعایت نکات زیر کمک کننده اند:

1 – از دستگاه تهویه در خانه  یا اتوموبیل خود استفاده کنید.

2 – اگر هوای گرم یا سرد با فشار وارد ساختمان می شود از فیلترهای موثربرسرراه هوا استفاده کرده و دستورات مربوط به نگهداری از فیلترها را همواره رعایت کنید.

3 – با استفاده از رطوبت گیر ، هوای داخل ساختمان را خشک نگه دارید.

4 – در مورد هوای ورودی به اتاق خواب از فیلترهای « هپا » قابل حمل استفاده کنید. ( فیلترهای «هپا» یا « جاذب ریزدانه ها با کارآیی بالا» نوعی فیلتر هوا با استانداردهای بالاست. فیلترهایی که استانداردهای «هپا» را داشته باشند کاربردهای زیادی دارند از جمله در مراکز پزشکی ، اتوموبیل ، هواپیما ، و خانه.  طبق استانداردهای دولتی امریکا یک فیلتر « هپا » باید بتواند 97/99 درصد ذراتی که قطرآنها حداقل 3/0 میکرومتر (میکرون) باشد را در خود نگه دارد.
5– کف ساختمان را با جاروبرقی هایی تمیز کنید که فیلتر «هپا» داشته باشند
---------------------------------------------------------------------------------------
پی نوشت :
 
فیلتر هپا یا HEPA ( High-efficiency particulate absorption عمدتا" از رشته های فایبرگلاس ساخته می شود که بدون نظم و ترتیب خاصی در هم تنیده شده اند. قطر این رشته ها بین نیم تا دو میکرومتراست.

No comments:

Post a Comment