Thursday, October 15, 2009

راهنمایی برای والدینی که کودک مبتلا به انفلوانزا درخانه دارند یا نگران ابتلای فرزند خود هستند



همان گونه که در مطالب قبلی توضیح داده شد ، انفلوانزا بیماری ویروسی و بسیار واگیردار است . این بیماری معمولا" در فصول سرد سال شیوع بیشتری پیدا می کند. انفلوانزا انواع مختلفی دارد ولی علائم و راههای درمان همه آنها شبیه به یکدیگر است .

برای پیشگیری از گسترش انفلوانزا چه باید کرد ؟

# همه افراد خانواده باید مرتب دستهای خود را بشویند و دستمالهای استفاده شده خود را در سطل زباله بیندازند . ضمنا" نباید از ظروف غذاخوری یا لیوان های مشترک استفاده کنند.

# هنگام عطسه یا سرفه ، بینی و دهان خود را با دستمال بپوشانید. اگر دستمال در دسترس ندارید بازو یا آرنج خود را جلوی بینی و دهان بگیرید.

# هنگام بیماری ازتماس با دیگران خودداری کنید. در خانه بمانید و به مدرسه نروید. کودک مبتلا اگر بدون مصرف داروی تب بر ، 24 ساعت تب نداشت می تواند به مدرسه برگردد.

# فرد مبتلا هنگام خروج از منزل ( مثلا" برای مراجعه به پزشک ) بهتر است ، جهت پیشگیری از انتقال بیماری ، از ماسک استفاده کند.

علائم احتمالی بیماری چیست ؟

کودک بیمار ممکن است یکی یا بیشتر از این علائم را داشته باشد : تب ، دردهای بدنی یا سردرد ، گلودرد ، خستگی ، لرز ، بی اشتهایی ، آبریزش و خارش چشم ها ، آبریزش از بینی ، سرفه ، استفراغ ، اسهال .

گاهی انفلوانزا منجر به ذات الریه یا سایر بیماری های خطرناک می شود.

درمان چیست ؟

پزشک درباره درمان های خاص کودک تان اطلاعات کافی به شما خواهد داد. برخی راهکارهای عمومی که می توان به آنها اشاره کرد از این قرارند :

این موارد را به کودک ندهید : بیش از 5 بار استامینوفن در 24 ساعت ، استامینوفن به کودکان زیر سه ماه بدون نظر پزشک ، ایبوپروفن به کودکان زیر 6 ماه بدون نظر پزشک ، استامینوفن و ایبوپروفن همزمان ، آسپیرین یا فراورده های حاوی آسپیرین .

چه چیزهایی به کودک بدهید ؟ مقدار زیادی مایعات خنک شفاف ( تا بیمار آب بدن خود را از دست ندهد).

به زور به کودک غذا نخورانید زیرا کاهش اشتها طی انفلوانزا طبیعی است .

اگر کودک استفراغ می کند ، مایعات را کم کم و در دفعات متعدد به وی بدهید.

# سرفه به کودک کمک می کند تا ترشحات را از ریه و راههای هوایی خود خارج کند . بسیاری از کودکان ترشحات را از دهان خارج نکرده و آن را فرومی دهند پس نگران سرفه نباشید. داروهای ضدسرفه و سرماخوردگی را طبق دستور پزشک مصرف کنید. این توصیه درمورد داروهایی که بدون نسخه فروخته می شوند هم صدق می کند.

# استراحت کودک باید زیاد باشد و به تدریج به فعالیت های عادی برگردد.

# کشیدن سیگار در نزدیکی کودک ممنوع است.

آیا باید بچه ام را برای انفلوانزا مورد آزمایش قراردهم ؟

معمولا" نیازی به آزمایش وجود ندارد.

نوعی تست های فوری در برخی کشورها وجود دارد که اصلا" قابل اعتماد نیست بنابراین استفاده از آنها توصیه نمی شود. پزشک براساس علائم و نشانه های بیماری درمان را شروع می کند.

نوع دیگری از تست نیز وجود دارد که اگر بخواهیم آنها را انجام دهیم فرصت درمان را از دست خواهیم داد. این تست برای پیگیری انفلوانزا در بیماران خاص و بدحال و بستری در بیمارستان گاهی به کار می رود. درمان انفلوانزای موسوم به خوکی کاملا" با سایر انواع انفلوانزا مشابه است.

آیا می توان از انفلوانزا پیشگیری کرد؟

واکسن انفلوانزا معمولا" در ماههای شهریور و مهر هرسال تزریق می شود. هرساله واکسن های جدیدی برای آن نوع از انفلوانزا که در آن سال قرار است شایع شود ، تولید می گردد. پس لازم است که این واکسن را هرساله تکرار کنیم.

واکسن انفلوانزای فصلی در ایران موجود است ولی واکسن انفلوانزای خوکی بنا به گفته رییس کمیته کشوری مبارزه با انفلوانزای ایران ، دوماه بعد از شروع سال جدید میلادی ( تقریبا" برابر با اسفند 1388 ) به تعداد دومیلیون دوز وارد کشور خواهد شد ( بنا به اظهار ایشان اولویت تزریق با کادر درمانی و نیز پرسنل قوای نظامی و انتظامی خواهد بود ). با توجه به تعداد مزبور مسلم است که تزریق واکسن انفلوانزای خوکی باید اولویت بندی شده و فقط به افراد پرخطر تزریق شود. همانطور که در مطالب قبلی درج شده در وبلاگ اشاره کرده ام ، طبق مطالعات علمی تزریق واکسن انفلوانزای جدید ( اچ یک ان یک ) به این گروهها لازم است : زنان حامله ، مراقبین یا کسانی که با کودکان کوچکتر از 6 ماه در تماسند ، کارکنان اورژانس ها و مراکز مراقبت از بیماران ، تمام افرادی که بین 6 ماه تا 24 سال سن دارند ، تمام کسانی که بین 24 سال تا 64 سال سن دارند و به بیماری هایی مبتلا هستند که خطر عوارض انفلوانزا را در آنان بیشتر می کند( مانند آسم ، دیابت ، ضعف ایمنی ، ایدز ).

و اما در مورد کودکان ، واکسن انفلوانزا برای همه کودکان از سن 6 ماهگی تا 19 سالگی توصیه شده است. کودکان زیر 9 سال که تا به حال بر علیه انفلوانزا واکسینه نشده اند باید دو دوز از واکسن را ( به فاصله یک ماه ) تزریق نمایند. کودکانی که دچار بیماری های مزمن باشند باید حتما" واکسن را دریافت کنند.

در این موارد بهتراست به اورژانس مراجعه نمایید :

اگر تنفس کودک خیلی مشکل شده باشد، نفس کشیدن کودک سخت و صدادار شده باشد ، پوست بین دنده ها موقع نفس کشیدن به طور غیرعادی به داخل کشیده شود، رنگ لب ها لثه ها یا ناخن ها آبی یا سیاه شده باشد ، بیش از ده ثانیه نفس نکشد ، موقع تنفس نتواند حرف بزند .

در این موارد بهتر است با پزشک تماس بگیرید :

اگر کودک طی یک دوره 4 ساعته لبخند نزند یا توجهی به سرگرمی های مورد علاقه خود حتی به مدت چند دقیقه نشان ندهد ، خس خس سینه یا صداهای تنفسی کودک بیش تر از زمانی شود که به پزشک مراجعه کرده بودید ، در سینه احساس درد یا سنگینی کند ، نتوانید حتی به مدت چند دقیقه در هرساعت به روش های قبلی خود ( از قبیل بغل کردن ، راه بردن ، تکان دادن ، پستانک یا لالایی گفتن ) کودک را آرام کنید ، علائم کم آبی داشته باشد ( نداشتن ادرار به مدت 6 تا 8 ساعت در کودکان زیر یک سال ، نداشتن ادرار بیش از 8 ساعت در کودکان بزرگتر از یک سال ، نداشتن اشک در هنگام گریه ، گودرفتن چشم ها ، خشکی دهان و لب ها ) ، گوش های خود را بکشد یا نشانه هایی از گوش درد داشته باشد ، کودک زیر سه ماه بوده و تب داشته باشد ، کودک بالای سه ماه بوده و تب او بیش از سه روز طول کشیده باشد، والدین نسبت به وضعیت یا بیماری کودک نگران باشند.

اگر کودک هریک از این شرایط را داشته باشد ، احتمال عوارض انفلوانزا دراو بیشتر می شود و باید با پزشک خود تماس بگیرد: وزن بیش از حد ، اختلالات عصبی مانند تشنج ، صرع ، یا کمبود رشد شدید ، بیماری های مزمن مانند سرطان ، کاهش ایمنی ، بیماری های ریوی یا قلبی .

بندرت ممکن است عفونت به سایر قسمت های بدن گسترش یابد. اگر هریک از موارد ذیل پدیدار شد ، با پزشک تماس بگیرید : بعد از 5 روز بهتر نشده یا احساس خستگی داشته باشد ، یک روز خوب شده و دوباره بیمار شود( البته بدون دگزامتازون ) ، هشیاری وی کاهش یافته یا در حالت بیداری جواب ندهد ، ضعف خیلی شدید ، سرگیجه یا بیهوشی داشته باشد.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

درتهیه این مطلب از انتشارات مراکز مراقبت از کودکان آتلانتا ( جورجیا ) و مرکز کنترل بیماری های امریکا نیز استفاده شده است.

No comments:

Post a Comment