Wednesday, August 5, 2009

آنچه مردم باید درباره انفلوانزای خوکی بدانند

سوالات متداول درباره آنفلوانزای اچ یک ان یک ( آنفلوانزای خوکی1 )

آنفلوانزای اچ یک ان یک جدید2



ویروس "اچ یک ان یک جدید" چیست ؟

این نوع جدیدی از ویروس انفلوانزاست که در انسان ایجاد بیماری می کند. این ویروس جدید ابتدا در آوریل 2009 در ایالات متحده امریکا تشخیص داده شد . کشورهای دیگری مانند مکزیک و کانادا هم ابتلای انسانها به این بیماری را گزارش کرده اند . این ویروس از انسان به انسان منتقل می شود و راه انتقال آن احتمالا" شبیه به آنفلوانزای فصلی معمولی است .


نمای میکروسکپی ویروس اچ یک ان یک


چرا گاهی ویروس اچ یک ان یک جدید را ویروس " انفلوانزای خوکی " نیز می نامند ؟

این ویروس را در ابتدا به نام " انفلوانزای خوکی " می شناختیم زیرا در آزمایشات انجام شده معلوم شده بود که بسیاری از ژن های این ویروس جدید به ژن های ویروس انفلوانزا که در خوک های امریکای شمالی یافت می شود ، شباهت بسیار دارد. ولی مطالعات وسیع تر نشان داد که این ویروس جدید با آنچه که خوک های مذکور را مبتلا می کند ، تفاوت بسیار دارد. در واقع این ویروس جدید دارای ژن هایی از انفلوانزای خوک های اروپایی ، آسیایی و انفلوانزای پرندگان و انسان است .

انفلوانزای اچ یک ان یک جدید در انسان

آیا مواردی از ابتلای انسان به این ویروس جدید در امریکا وجود داشته است ؟

بله . مواردی از ابتلای انسان به ویروس اچ یک ان یک جید ابتدا از جنوب کالیفرنیا و نزدیک منطقه گوادلوپ در تکزاس تایید شد . بیماری از آن زمان به سرعت شایع شده و ایالت های بیشتری آن را گزارش کرده اند . تا زمان نگارش این مقاله ( دهم مرداد 88 برابر با اول اگوست 2009 ) ، 5514 نفر در اثر این بیماری در امریکا بستری شده و 353 نفر نیز فوت کرده اند .

آیا ویروس اچ یک ان یک جدید مسری است ؟

بله این ویروس مسری است و از انسان به انسان منتقل می شود.

علائم و نشانه های این ویروس درانسان چیست ؟

این علائم شبیه به علائم انفلوانزای فصلی بوده و شامل تب ، سرفه ، گلودرد ، گرفتگی یا آبریزش بینی ، لرز و احساس خستگی است . تعداد زیادی از مبتلایا ن به این بیماری دچار اسهال و استفراغ هم شده اند. مانند انفلوانزای فصلی ، گاهی بیماری خیلی شدید بوده و به مرگ فرد مبتلا می انجامد.

بیماری که در اثر ویروس اچ یک ان یک جدید به وجود می آید تا چه حد خطرناک است ؟

در حال حاضر مشخص نیست که این بیماری در بین عموم مردم تا چه حد می تواند خطرناک باشد . در مورد انفلوانزای فصلی ، احتمال خطر در برخی از افراد جامعه بیشتر است . این افراد عبارتند از کسانی که 65 سال یا بیشتر سن دارند ، کودکان زیر پنج سال ، و مبتلایان به بعضی از بیماری ها مانند آسم و دیابت . شواهد اولیه نشان می دهد که خطر بیماری ناشی از ویروس جدید نیز در این افراد بیشتر است .

یک ویژگی این انفلوانزا که تاکنون از انفلوانزای فصلی متفاوت بوده آن است که افرادی که سنشان بیش از 64 سال است در معرض خطر بیشتری نسبت به سایر افراد جامعه نیستند . مرکز کنترل بیماری های امریکا مشغول انجام آزمایشاتی است تا معلوم شود که آیا برخی افراد که در سنین خاصی به سرمی برند ، به بیماری مصونیت دارند یا نه ؟ برخی گزارش های اولیه حاکی از این بوده که برخی بزرگسالان که کمتر از 60 سال سن دارند ، در بدن خود پادتن ها یا آنتی بادی هایی برعلیه ویروس جدید اچ یک ان یک دارند. در سنین بالای 60 سالگی حدود یک سوم بزرگسالان ممکن است این پادتن را داشته باشند . هنوز معلوم نیست که وجود این پادتن تا چه حد باعث مصونیت می شود؟

میزان آلودگی و شدت بیماری حاصله در انفلوانزای اچ یک ان یک در مقایسه با انفلوانزای فصلی چگونه است ؟

در حال حاضر اطلاعات کافی برای پیش بینی اینکه شدت شیوع انفلوانزای اچ یک ان یک و میزان مرگ و میر آن چگونه خواهد بود ، وجود ندارد.

در مورد انفلوانزای فصلی ، می دانیم که در فصول مختلف ، این بیماری متفاوت است . انفلوانزای فصلی می تواند درجات خفیف تا شدید بیماری را ایجاد نماید و حتی باعث مرگ شود. هرساله در ایالات متحده امریکا به طورمتوسط 36000 نفر در اثر عوارض انفلوانزای فصلی می میرند و بیش از 200000 نفر هم به دلایل مربوط به انفلوانزا در بیمارستان بستری می شوند. از بین این بستری شدگان ، 20000 نفرشان کودکان کوچک ترا ز 5 سال هستند. بیش از 90 درصد مرگ ومیر و حدود 60 درصد موارد بستری در افرادی رخ می دهد که بیش از 65 سال سن دارند.

در مورد انفلوانزای اچ یک ان یک ، بیشترین موارد تایید شده و احتمالی بیماری در کسانی رخ داده که بین 5 تا 24 سال سن داشته اند. تعداد موارد بیماری در کسانی که بیش از 64 سال داشته اند کم بوده و هیچ مرگ ومیری هم در این گروه سنی رخ نداده است . این امر در مقایسه با انفلوانزای فصلی ، پدیده ای غیرمعمول است . البته حاملگی و سایر بیماری هایی که برای انفلوانزای فصلی ، پرخطر به حساب می آمدند برای انفلوانزای اچ یک ان یک هم پرخطرند.

ویروس اچ یک ان یک چگونه منتشر می شود ؟

روش انتشار این ویروس شبیه به انتشار ویروس انفلوانزای فصلی است. ویروس انفلوانزا عمدتا از انسان به انسان از راه سرفه یا عطسه کسانی که مبتلا به بیماری هستند منتشر می شود. در بسیاری موارد هم مردم در اثر لمس آنچه که آلوده به ویروس انفلوانزا هستند ( مانند دست دادن با بیماران ) و سپس لمس دهان یا بینی خود ، دچار این بیماری می شوند.

یک فرد آلوده تا چه وقت می تواند این ویروس را به دیگران انتقال دهد ؟

در حال حاظر به نظر می رسد که چگونگی انتقال این ویروس شبیه به انفلوانزای فصلی است. در مورد انفلوانزای فصلی ، بیماران از یک روز قبل از پیدایش علائم تا هفت روز بعد از شروع بیماری می توانند ویروس را به دیگران انتقال دهند. کودکان به ویژه کودکانی که سن کمتری دارند ممکن است ویروس را به مدت بیشتری به دیگران انتقال دهند.

آیا ممکن است انسان از راه خوردن یا آماده کردن گوشت خوک به این ویروس آلوده شود ؟

خیر . ویروس اچ یک ان یک جدید از راه غذا منتشر نمی شود. خوردن گوشت خوک یا فراورده های آن باعث آلودگی انسان نمی شود .

آیا ممکن است آب آشامیدنی آلوده باشد ؟

آب شیر که با روش های معمول تصفیه شده باشد خطر انتقال ویروس انفلوانزا را ندارد. روش هایی که فعلا برای تصفیه آب در امریکا به کار می رود تا حد زیادی جلوی ویروس ها را می گیرد. مطالعات اخیر نشان داده که میزان کلر آزاد که معمولا برای تصفیه آب آشامیدنی به کار می رود برای غیرفعال کردن ویروس " اچ پنج ان یک " پرندگان کافی است. احتمالا" سایر ویروس های انفلوانزا مانند ویروس اچ یک ان یک جدید نیز به همین صورت در اثر کلر زدن به آب ، غیرفعال می شوند. تا به حال هیچ مورد ثابت شده ای از ابتلای انسان بعلت مصرف آب آشامیدنی آلوده به ویروس گزارش نشده است .

آیا ویروس اچ یک ان یک جدید می تواند از راه آب استخرهای شنا یا پارک های آبی منتقل شود ؟

ویروس انفلوانزا مجاری تنفسی فوقانی را درگیر می کند. تا به حال هیچ مورد ثابت شده ای از ابتلا به ویروس انفلوانزا از طریق آب گزارش نشده است. احتمال انتقال بیماری از راه آب ، اگر طبق توصیه های بهداشتی تصفیه شده باشد ، وجود ندارد. میزان کلر آزاد در استخرها اگر در حد 1 تا 3 پی پی ام باشد می تواند آلودگی ویروس اچ پنج ان یک را رفع کند . احتمالا" سایر ویروس های انفلوانزا من جمله ویروس اچ یک ان یک جدید نیز به همین ترتیب غیرفعال می شوند.

پیشگیری و درمان

چگونه می توانم خود را در برابر ابتلا به بیماری محافظت کنم ؟

در حال حاضر واکسنی وجود ندارد که از انسان در برابر ابتلا به این بیماری محافظت کند. با رعایت برخی نکات در زندگی روزمره می توان از انتشار بیماری های تنفسی مانند انفلوانزا و سرما خوردگی پیشگیری کرد .

1 – در زمان عطسه و سرفه ، بینی و دهان خود را با یک دستمال بپوشانید. دستمال را بعد از استفاده در سطل زباله بیندازید.

2 – دستهای خود را مرتب به ویژه بعد از عطسه و سرفه ، با آب و صابون بشویید. پاک کننده های حاوی الکل هم مفیدند.

3 - از لمس چشم ها ، بینی ، و دهان خود بپرهیزید. میکروب ها از همین راه منتشر می شوند.

4 –از تماس نزدیک با افراد بیمار اجتناب کنید.

5 – درصورتی که بیمارشدید ، هفت روز بعد از شروع علائم بیماری ، یا 24 ساعت بعد از رفع کامل علائم ( هرکدام طولانی تر است ) ، در خانه بمانید. ( قابل توجه پزشکان محترم که بعضا" استراحت کافی برای این بیماران تجویز نمی کنند) . اصولا" پزشکان باید توجه نمایند که استراحت پزشکی برای بیماری های واگیر، نه تنها برای بهبودی سریع تر بیمار بلکه برای پیشگیری از انتقال بیماری به دیگران است . والدین نیز باید بدانند که بیمار نشدن همکلاسی های فرزندانشان به مراتب مهم تر از آنست که فرزندشان چند جلسه از کلاس را از دست بدهد . مسئولین مدارس نیز لازم است مراتب را به شدت کنترل نمایند و بدون مجوز پزشک ، دانش آموز بیمار را حتی اگر به ظاهر علائمش کاهش یافته باشد ، به مدرسه راه ندهند.

سایر کارهای مهمی که می توانید انجام دهید :

1 – از دستورات مسئولین درمورد بسته شدن احتمالی مدارس پیروی کنید و از تجمع در مکان های شلوغ بپرهیزید.

2 – آمادگی داشته باشید که اگر مریض شدید ، یک هفته یا بیشتر در خانه بمانید . ذخیره ای از داروهای لازم که نیازی به نسخه ندارند و دستمال و سایر ملزومات باعث می شود که در طی بیماری کمتر بیرون بروید و بالطبع کمتر ویروس را در بین سایرین پخش کنید.

بهترین راه جلوگیری از انتشار ویروس از راه عطسه یا سرفه چیست ؟

اگر به این بیماری مبتلا شدید ، تماس خود با سایرین را به حداقل برسانید و به مدت هفت روز بعد از شروع علائم یا تا 24 ساعت بعد از رفع کامل علائم ، هرکدام طولانی ترباشد ، از خانه بیرون نیایید. هنگام عطسه یا سرفه ، دهان و بینی خود را با یک دستمال بپوشانید . دستمال استفاده شده را در سطل زباله بیندازید. سپس دستهای خود را بشویید .

اگر یکی از اعضای خانواده که بامن در یک خانه زندگی می کند ، به این بیماری مبتلا شود ، من می توانم به سرکاربروم ؟

بلی شما می توانید طبق معمول به سرکار بروید. ولی باید هرروز سلامتی خود را کنترل کنید و نکات ایمنی را به ویژه در زمینه شستن مکرر دست ها با آب و صابون ( بخصوص بعد از عطسه و سرفه ) رعایت نمایید. پاک کننده های حاوی الکل نیز مفیدند. این افراد اگر بیمار شوند باید به در خانه بمانند. کسانی که بیماری زمینه ای مانند آسم یا دیابت داشته یا حامله اند و اکنون دچار علائم انفلوانزا شده اند باید هر چه سریعتر با پزشک خود تماس بگیرند زیرا ممکن است به مصرف داروهای ضدویروسی نیاز داشته باشند.

بهترین روش شستن دست ها برای اینکه به انفلوانزا مبتلا نشویم کدامست ؟

شستن دست ها اغلب از شما در برابر میکروب ها محافظت می کند. دست خود را با آب و صابون بشویید یا از پاک کننده های حاوی الکل استفاده کنید. شستن دست با آب گرم و صابون حداقل باید 15 تا 20 ثانیه طول بکشد. اگر آب وصابون در دسترس نباشد ، می توان از مواد پاک کننده یا ژل های حاوی الکل که در داروخانه ها یافت می شود ، استفاده کرد. اگر از ژل استفاده می کنید ، آنقدر آن را در دستهای خود مالش دهید که خشک شود. ژل برای تاثیر گذاری نیازی به آب ندارد و الکل موجود در آن به کشتن میکروبها کمک می کند.

اگر مریض شدم ، چه باید بکنم ؟

اگر در جایی زندگی می کنید که افرادی به این بیماری مبتلا شده اند و شما هم دچار علائم شبیه به انفلوانزا من جمله تب ، دردهای بدنی ، گرفتگی یا آبریزش از بینی ، گلودرد ، تهوع ، یا استفراغ یا اسهال شدید ، باید در خانه بمانید و از تماس با سایرین خودداری کنید. ماندن در خانه به این معناست که به جز برای رفتن نزد پزشک ، نباید از خانه خارج شوید. پس باید از فعالیت های معمولی ، شامل کار ، مدرسه ، مسافرت ، خرید ، و شرکت در گردهمایی ها خودداری کنید.

اگر بیماری تان خیلی شدید است یا اینکه خطر عوارض بیماری در شما زیاد است ، با پزشک خود تماس بگیرید و تقاضای کمک کنید. پزشک به شما خواهد گفت که آیا آزمایش یا درمان بخصوصی مورد نیاز است یا نه .

اگر کودکی بیمار شد و یکی از علائم هشداردهنده زیر را پیدا کرد ، باید بدانید که نیاز به رسیدگی فوری پزشکی دارد :

1 – تنفس سریع یا تنفس سخت

2 – آبی یا خاکستری شدن رنگ پوست

3 – عدم نوشیدن مایعات کافی

4 – استفراغ شدید یا مداوم

5 – بیدار نشدن یا بی حرکتی

6 – کودک آنقدر تحریک پذیر شود که نخواهد او را بغل کنند.

7 – علائم شبیه انفلوانزا بهبود یابد ولی بعد دوباره تب و سرفه های شدیدتر عود کند.

در بزرگسالان ، نشانه های نیاز به مراقبت های پزشکی فوری و اورژانس عبارتند از :

1 – سختی در نفس کشیدن یا تنفس های کوتاه

2 – احساس درد یا فشار در قفسه سینه

3 – احساس گیجی ناگهانی

4 – کاهش هوشیاری

5 – استفراغ شدید یا مداوم

6 – علائم شبیه انفلوانزا بهبود یابد ولی سپس تب و سرفه شدید عود کند.

آیا دارویی برای درمان عفونت اچ یک ان یک جدید وجود دارد ؟

بله . مرکز کنترل بیماری های امریکا برای درمان و یا پیشگیری از عفونت با ویروس انفلوانزای اچ یک ان یک استفاده از " اسلتامیویر " 3 یا " زانامیویر " را توصیه می کند. داروهای ضدویروسی با نسخه تجویز می شوند و به صورت قرص ، شربت ، یا پودرهای استنشاقی هستند که از تکثیر ویروس در بدن انسان ممانعت می کنند. اگر بیمار شوید ، داروهای ضد ویروسی می توانند بیماری شما را تخفیف دهند و احساس بهبودی را زودتر به شما برگردانند. این داروها ممکن است از بروز عوارض جدی انفلوانزا نیز پیشگیری نمایند.

مهمانی انفلوانزای خوکی5 چیست ؟

منظور گردهمایی هایی است که طی آن افراد خود را در تماس نزدیک با فرد مبتلا قرار می دهند تا به ویروس مبتلا شوند !! هدف آن است که این افراد با ابتلا به شکل خفیف بیماری ، نوعی مصونیت طبیعی پیدا کنند. علم پزشکی این کار را بعنوان روشی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری در آینده ، توصیه نمی کند. درست است که این بیماری در همه گیری های اخیر در بسیاری از موارد ، خفیف بوده ولی در مواردی هم شدید و کشنده بوده است . هیچ راهی برای پیشگویی قطعی شدت بیماری در فرد مبتلا یا کسانی که در تماس نزدیک با وی قرار می گیرند ، وجود ندارد.

مرکز کنترل بیماری های امریکا توصیه می کند که مبتلایان حتی الامکان از تماس با سایرین اجتناب کنند.

آلودگی و نظافت

ویروس انفلوانزا چه مدت می تواند بر روی اشیا ( مانند کتاب یا دستگیره در ) زنده بماند ؟

این ویروس می تواند دو تا هشت ساعت بر روی سطوح مختلف زنده مانده و افراد را بیمار نماید.

چه چیزی ویروس انفلوانزا را می کشد ؟

ویروس انلفوانزا با حرارت 75 تا 100 درجه سانتیگراد از بین می رود. علاوه براین چندین ماده شیمیایی میکروب کش من جمله کلر ، پراکسید ئیدروژن ، صابون ، ضد عفونی کننده های حاوی ید ( مثل بتادین ) و الکل اگر با غلظت صحیح و به مدت کافی استفاده شوند ، موثرند . برای نمونه می توان از دستمال ها یا ژل های حاوی الکل برای تمیز کردن دست ها استفاده کرد. ژل باید آنقدر به دست ها مالیده شود تا خشک شود.

چه سطوحی بیشتر می تواند منشا آلودگی باشد ؟

ویروس معمولا وقتی منتشر می شود که فرد شیئ آلوده به آن را لمس کرده و سپس بینی ، چشم ، یا دهان خود را لمس نماید. قطرات بسیارریز ناشی از سرفه یا عطسه بیماران در هوا حرکت می کند. وقتی که فردی این قطرات را که مثلا برروی میزی نشسته اند لمس کرده و سپس بدون آنکه دستش را بشوید ، بینی ، دهان ، یا چشم خود را لمس کند ، باعث آلودگی خود خواهد شد.

زباله ها را چگونه دفع کنیم که از انتشار ویروس انفلوانزا جلوگیری شود ؟

برای پیشگیری از انتشار این ویروس ، توصیه شده که دستمال ها و سایر اقلام یکبار مصرف که توسط بیمار استفاده شده در سطل زباله ریخته شود. علاوه براین ، افراد باید بعد از لمس دستمال های استفاده شده و سایر اشیا دورریختنی ، دست خود را بشویند.

برای پیشگیری از انتشار ویروس انفلوانزا ، چگونه خانه را نظافت کنیم ؟

مهم آن است که سطوح مختلف ( به ویژه میزهای کنار تخت بیماران ، سطوح حمام ، میزها و کانترهای آشپزخانه ، و اسباب بازی های بچه ها ) را توسط ضدعفونی کننده های خانگی ، طبق دستورالعمل درج شده برروی آنها ، پاک کنیم.

با ملافه ها ( ملحفه ها ) و ظروف غذاخوری مبتلایان به ویروس انفلوانزا چه باید کرد ؟

لازم نیست که ملافه یا ظروف غذاخوری این افراد را جدا بشوییم ولی چیزی که اهمیت دارد آنست که قبل از اینکه این لوازم کاملا" شسته شوند ، نباید توسط دیگران مورد استفاده قرار گیرند.

ملافه و حوله های بیمار باید با مواد شوینده شسته شده و در یک محیط گرم خشک شوند. قبل از شستن ملافه ولباسها ، ازبغل کردن آنها خودداری کنید تا به ویروس آلوده نشوید. بعد از دست زدن به این لوازم ، فرد باید دست های خود را با آب و صابون یا دستمال یا ژل حاوی الکل خوب تمیز کند.

ظروف غذاخوری باید با آب و مواد شوینده در ماشین ظرفشویی یا توسط دست شسته شوند.

آخرین اخبار و آمار درباره انفلوانزای اچ یک ان یک در ایران چیست ؟

به نقل از پایگاه خبری "جام جم انلاین " ، دکتر مینو محرز ( استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و نایب رئیس انجمن حمایت از بیماران عفونی کشور ) ، بیشترین نگرانی از شیوع این انفلوانزا در ایران را مربوط به زائران حج و کشور عربستان دانست. وی با اشاره به تعداد زیاد زائران حج که از ایران عازم عربستان سعودی شده اند به خبرگزاری مهر گفت که فعلا" بیشتر مبتلایان به این ویروس مربوط به مسافران مکه بوده است . دکتر محرز با اشاره به دید وبازدیدهایی که بعد از ورود زائران به کشور صورت می گیرد ، اظهارداشت که این دید و بازدیدها می تواند منجر به انتقال بیماری و شیوع آن در کشور شود.

سازمان حج و زیارت ایران با توجه به شیوع این بیماری در عربستان ، سفر افراد زیر 5 سال و بالای 65 سال را برای حج عمره ممنوع کرد. هنوز درباره حج تمتع تصمیمی گرفته نشده است .

دکتر زارع نژاد ، مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز اعلام کرد که برغم برخی تبلیغات ، هیچ واکسنی که مورد تایید مجامع علمی باشد در جهان تولید نشده است . وی تصریح کرد که واکسن های انفلوانزای موجود در چرخه دارویی ، متعلق به انفلوانزای فصلی است که بیشتر در فصل پاییز و زمستان گسترش می یابد البته استفاده از واکسن انلفوانزای فصلی می تواند از خطر ترکیب همزمان این دو بیماری در افراد جلوگیری کند.

خبرگزاری ایسنا نیز در تاریخ 13/5/88 به نقل از وزیر بهداشت ودرمان گفت واکسن انفلوانزای نوع آ توسط پنج شرکت دنیا تولید شده و هم اکنون در حال پیش فروش است و دولت عربستان هم تعداد فراوانی از آن را خریداری کرده است .از سوی دیگر هنوزاز عوارض این واکسن اطلاعی دردست نیست لذا تا پیش از کسب اطمینان از بی خطری واکسن و اثرگذاری مطمئن آن ، سفارش ورود واکسن آنلفوانزای نوع آ موسوم به خوکی را نخواهیم داد. وزیر بهداشت شمار بیماران را تا دیروز 105 نفربرشمرد واظهارداشت که تاکنون گزارشی درباره مرگ یا فوت در اثر این بیماری در کشورنداشته ایم.

تذکر: عمده مطالب این نوشته از مقاله " مرکز کنترل بیماری ها" ی امریکا برگرفته شده است.

1 – Swine Flu

2 – Novel H1N1 Flu

3 – Oseltamivir

4 – Zanamivir

5 – Swine Flu Party

سوالات متداول درباره آنفلوانزای اچ یک ان یک ( آنفلوانزای خوکی )

آنفلوانزای اچ یک ان یک جدید

اچ یک ان یک جدید 1 چیست ؟

این نوع جدیدی از ویروس انفلوانزاست که در انسان ایجاد بیماری می کند. این ویروس جدید ابتدا در بیمارانی در آوریل 2009 در ایالات متحده امریکا تشخیص داده شد . کشورهای دیگری مانند مکزیک و کانادا هم ابتلای انسانها به این بیماری را گزارش کرده اند . این ویروس از انسان به انسان منتقل می شود و راه انتقال آن احتمالا" شبیه به آنفلوانزای فصلی معمولی است .

چرا گاهی ویروس اچ یک ان یک جدید را ویروس " انفلوانزای خوکی " نیز می نامند ؟

این ویروس را در ابتدا به نام " انفلوانزای خوکی " می شناختیم زیرا در آزمایشات انجام شده معلوم شده بود که بسیاری از ژن های این ویروس جدید به ژن های ویروس انفلوانزا که در خوک های امریکای شمالی یافت می شود ، شباهت بسیار دارد. ولی مطالعات وسیع تر نشان داد که این ویروس جدید با آنچه که خوک های مذکور را مبتلا می کند ، تفاوت بسیار دارد. در واقع این ویروس جدید دارای ژن هایی از انفلوانزای خوک های اروپایی ، آسیایی و انفلوانزای پرندگان و انسان است .

انفلوانزای اچ یک ان یک جدید در انسان

آیا مواردی از ابتلای انسان به این ویروس جدید در امریکا وجود داشته است ؟

بله . مواردی از ابتلای انسان به ویروس اچ یک ان یک جید ابتدا از جنوب کالیفرنیا و نزدیک منطقه گوادلوپ در تکزاس تایید شد . بیماری از آن زمان به سرعت شایع شده و ایالت های بیشتری آن را گزارش کرده اند . تا زمان نگارش این مقاله ( دهم مرداد 88 برابر با اول اگوست 2009 ) ، 5514 نفر در اثر این بیماری در امریکا بستری شده و 353 نفر نیز فوت کرده اند .

آیا ویروس اچ یک ان یک جدید مسری است ؟

بله این ویروس مسری است و از انسان به انسان منتقل می شود.

علائم و نشانه های این ویروس درانسان چیست ؟

این علائم شبیه به علائم انفلوانزای فصلی بوده و شامل تب ، سرفه ، گلودرد ، گرفتگی یا آبریزش بینی ، لرز و احساس خستگی است . تعداد زیادی از مبتلایا ن به این بیماری دچار اسهال و استفراغ هم شده اند. مانند انفلوانزای فصلی ، گاهی بیماری خیلی شدید بوده و به مرگ فرد مبتلا می انجامد.

بیماری که در اثر ویروس اچ یک ان یک جدید به وجود می آید تا چه حد جدی است ؟

در حال حاضر مشخص نیست که این بیماری در بین عموم مردم تا چه حد می تواند خطرناک باشد . در مورد انفلوانزای فصلی ، احتمال خطر در برخی از افراد جامعه بیشتر است . این افراد عبارتند از کسانی که 65 سال یا بیشتر سن دارند ، کودکان زیر پنج سال ، و مبتلایان به بعضی از بیماری ها مانند آسم و دیابت . شواهد اولیه نشان می دهد که خطر بیماری ناشی از ویروس جدید نیز در این افراد بیشتر است .

یک مورد که تاکنون از انفلوانزای فصلی متفاوت بوده آن است که افرادی که سنشان بیش از 64 سال است در معرض خطر بیشتری نسبت به سایر افراد جامعه نیستند . مرکز کنترل بیماری های امریکا مشغول انجام آزمایشاتی است تا معلوم شود که آیا برخی افراد بسته به سن شان ، به بیماری مصونیت دارند یا نه ؟ برخی گزارش های اولیه حاکی از این بوده که برخی بزرگسالان که کمتر از 60 سال سن دارند ، در بدن خود پادتن ها یا آنتی بادی هایی برعلیه ویروس جدید اچ یک ان یک دارند. در سنین بالای 60 سالگی حدود یک سوم بزرگسالان ممکن است این پادتن را داشته باشند . هنوز معلوم نیست که وجود این پادتن تا چه حد باعث مصونیت می شود؟

میزان آلودگی و شدت بیماری حاصله در انفلوانزای اچ یک ان یک در مقایسه با انفلوانزای فصلی چگونه است ؟

در حال حاضر اطلاعات کافی برای پیش بینی اینکه شدت شیوع انفلوانزای اچ یک ان یک و میزان مرگ و میر آن چگونه خواهد بود ، وجود ندارد.

در مورد انفلوانزای فصلی ، می دانیم که در فصول مختلف این بیماری متفاوت است . انفلوانزای فصلی می تواند درجات خفیف تا شدید بیماری را ایجاد نماید و حتی باعث مرگ شود. هرساله در ایالات متحده امریکا به طورمتوسط 36000 نفر در اثر عوارض انفلوانزا می میرند و بیش از 200000 نفر هم به دلایل مربوط به انفلوانزا در بیمارستان بستری می شوند. از بین این بستری شدگان ، 20000 نفرشان کودکان کوچک ترا ز 5 سال هستند. بیش از 90 درصد مرگ ومیر و حدود 60 درصد موارد بستری در افرادی رخ می دهد که بیش از 65 سال سن دارند.

در مورد انفلوانزای اچ یک ان یک ، بیشترین موارد تایید شده و احتمالی بیماری در کسانی رخ داده که بین 5 تا 24 سال سن داشته اند. در حال حاضر تعداد موارد بیماری در کسانی که بیش از 64 سال داشته اند کم بوده و هیچ مرگ ومیری هم در این گروه سنی رخ نداده است . این امر در مقایسه با انفلوانزای فصلی ، پدیده ای غیرمعمول است . البته حاملگی و سایر بیماری هایی که برای انفلوانزای فصلی ، پرخطر به حساب می آمدند برای انفلوانزای اچ یک ان یک هم پرخطرند.

ویروس اچ یک ان یک چگونه منتشر می شود ؟

روش انتشار این ویروس شبیه به انتشار ویروس انفلوانزای فصلی است. ویروس انفلوانزا عمدتا از انسان به انسان از راه سرفه یا عطسه کسانی که مبتلا به بیماری هستند منتشر می شود. در بسیاری موارد هم مردم در اثر لمس چیزهایی که آلوده به ویروس انفلوانزا هستند ( مانند دست دادن با بیماران ) و سپس لمس دهان یا بینی خود ، دچار این بیماری می شوند.

یک فرد آلوده تا چه وقت می تواند این ویروس را به دیگران انتقال دهد ؟

در حال حاظر به نظر می رسد که چگونگی انتقال این ویروس شبیه به انفلوانزای فصلی است. در مورد انفلوانزای فصلی ، بیماران از یک روز قبل از پیدایش علائم تا هفت روز بعد از شروع بیماری می توانند ویروس را به دیگران انتقال دهند. کودکان به ویژه کودکانی که سن کمتری دارند ممکن است ویروس را به مدت بیشتری به دیگران انتقال دهند.

آیا ممکن است انسان از راه خوردن یا آماده کردن گوشت خوک به این ویروس آلوده شود ؟

خیر . ویروس اچ یک ان یک جدید از راه غذا منتشر نمی شود. با خوردن گوشت خوک یا فراورده های آن باعث آلودگی انسان نمی شود .

آیا ممکن است آب آشامیدنی آلوده باشد ؟

آب شیر که با روش های معمول تصفیه شده باشد خطر انتقال ویروس انفلوانزا را ندارد. روش هایی که فعلا برای تصفیه آب در امریکا به کار می رود تا حد زیادی جلوی ویروس ها را می گیرد. مطالعات اخیر نشان داده که میزان کلر آزاد که معمولا برای تصفیه آب آشامیدنی به کار می رود برای غیرفعال کردن ویروس اچ پنج ان یک پرندگان کافی است. احتمالا" سایر ویروس های انفلوانزا مانند ویروس اچ یک ان یک جدید نیز به همین صورت در اثر کلر زدن به آب ، غیرفعال شوند. تا به حال هیچ مورد ثابت شده ای از ابتلای انسان بعلت مصرف آب آشامیدنی آلوده به ویروس گزارش نشده است .

آیا ویروس اچ یک ان یک جدید می تواند از راه آب استخرهای شنا یا پارک های آبی منتقل شود ؟

ویروس انفلوانزا مجاری تنفسی فوقانی را درگیر می کند. تا به حال هیچ مورد ثابت شده ای از آلودگی به ویروس انفلوانزا از طریق آب گزارش نشده است. احتمال انتقال بیماری از راه این آب ها ، اگر طبق توصیه های بهداشتی تصفیه شده باشند ، وجود ندارد. میزان کلر آزاد در استخرها اگر در حد 1 تا 3 پی پی ام باشد می تواند آلودگی ویروس اچ پنج ان یک را رفع کند . احتمالا" سایر ویروس های انفلوانزا من جمله ویروس اچ یک ان یک جدید نیز به همین ترتیب غیرفعال می شوند.

پیشگیری و درمان

چگونه می توانم خود را در برابر ابتلا به بیماری محافظت کنم ؟

در حال حاضر واکسنی وجود ندارد که از انسان در برابر ابتلا به این بیماری محافظت کند. با رعایت برخی نکات در زندگی روزمره می توان از انتشار بیماری های تنفسی مانند انفلوانزا و سرما خوردگی پیشگیری کرد .

1 – در زمان عطسه و سرفه ، بینی و دهان خود را با یک دستمال بپوشانید. دستمال را بعد از استفاده در سطل زباله بیندازید.

2 – دستهای خود را مرتب به ویژه بعد از عطسه و سرفه ، با آب و صابون بشویید. پاک کننده های حاوی الکل هم مفیدند.

3 - از لمس چشم ها ، بینی ، و دهان خود بپرهیزید. میکروب ها از همین راه منتشر می شوند.

4 –از تماس نزدیک با افراد بیمار اجتناب کنید.

5 – درصورتی که بیمارشدید ، هفت روز بعد از شروع علائم بیماری ، یا 24 ساعت بعد از رفع کامل علائم ( هرکدام طولانی تر است ) ، در خانه بمانید. ( قابل توجه پزشکان محترم که بعضا" استراحت کافی برای این بیماران تجویز نمی کنند) . اصولا" پزشکان باید توجه نمایند که استراحت پزشکی برای بیماری های واگیر، نه تنها برای بهبودی سریع تر بیمار بلکه برای پیشگیری از انتقال بیماری به دیگران است . والدین نیز باید بدانند که بیمار نشدن همکلاسی های فرزندانشان به مراتب مهم تر از آنست که فرزندشان چند جلسه از کلاس را از دست بدهد . مسئولین مدارس نیز لازم است مراتب را به شدت کنترل نمایند و بدون مجوز پزشک ، دانش آموز بیمار را حتی اگر به ظاهر علائمش کاهش یافته باشد ، به مدرسه راه ندهند.

سایر کارهای مهمی که می توانید انجام دهید :

1 – از دستورات مسئولین درمورد بسته شدن احتمالی مدارس پیروی کنید و از تجمع در مکان های شلوغ بپرهیزید.

2 – آمادگی داشته باشید که اگر مریض شدید ، یک هفته یا بیشتر در خانه بمانید . ذخیره ای از داروهای لازم که نیازی به نسخه ندارند و دستمال و سایر ملزومات باعث می شود که در طی بیماری کمتر بیرون بروید و بالطبع کمتر ویروس را در بین سایرین پخش کنید.

بهترین راه جلوگیری از انتشار ویروس از راه عطسه یا سرفه چیست ؟

اگر به این بیماری مبتلا شدید ، تماس خود با سایرین را به حداقل برسانید و به مدت هفت روز بعد از شروع علائم یا تا 24 ساعت بعد از رفع کامل علائم ، هرکدام طولانی ترباشد ، از خانه بیرون نیایید. هنگام عطسه یا سرفه ، دهان و بینی خود را با یک دستمال بپوشانید . دستمال استفاده شده را در سطل زباله بیندازید. سپس دستهای خود را بشویید .

اگر یکی از اعضای خانواده که بامن در یک خانه زندگی می کند ، به این بیماری مبتلا شود ، من می توانم به سرکاربروم ؟

بلی شما می توانید طبق معمول به سرکار بروید. ولی باید هرروز سلامتی خود را کنترل کنید و نکات ایمنی را به ویزه در زمینه شستن مکرر دست ها با آب و صابون ( بخصوص بعد از عطسه و سرفه ) رعایت نمایید. پاک کننده های حاوی الکل نیز مفیدند. این افراد اگر بیمار شوند باید به در خانه بمانند. کسانی که بیماری زمینه ای مانند آسم یا دیابت داشته یا حامله اند و اکنون دچار علائم انفلوانزا شده اند باید هر چه سریعتر با پزشک خود تماس بگیرند زیرا ممکن است به مصرف داروهای ضدویروسی نیاز داشته باشند.

بهترین روش شستن دست ها برای اینکه به انفلوانزا مبتلا نشویم کدامست ؟

شستن دست ها اغلب از شما در برابر میکروب ها محافظت می کند. دست خود را با آب و صابون بشویید یا از پاک کننده های حاوی الکل استفاده کنید. شستن دست با آب گرم و صابون حداقل باید 15 تا 20 ثانیه طول بکشد. اگر آب وصابون در دسترس نباشد ، می توان از مواد پاک کننده یا ژل های حاوی که در داروخانه ها یافت می شود ، استفاده کرد. اگر از ژل استفاده می کنید ، آنقدر آن را در دستهای خود مالش دهید که خشک شود. ژل برای تاثیر گذاری نیازی به آب ندارد و الکل موجود در آن به کشتن میکروبها کمک می کند.

اگر مریض شدم ، چه باید بکنم ؟

اگر در جایی زندگی می کنید که افرادی به این بیماری مبتلا شده اند و شما هم دچار علائم شبیه به انفلوانزا من جمله تب ، دردهای بدنی ، گرفتگی یا آبریزش از بینی ، گلودرد ، تهوع ، یا استفراغ یا اسهال شدید ، باید در خانه بمانید و از تماس با سایرین خودداری کنید. ماندن در خانه به این معناست که به جز برای رفتن نزد پزشک ، نباید از خانه خارج شوید. پس باید از فعالیت های معمولی ، شامل کار ، مدرسه ، مسافرت ، خرید ، و شرکت در گردهمایی ها خودداری کنید.

اگر بیماری تان خیلی شدید است یا اینکه خطر عوارض بیماری در شما زیاد است ، با پزشک خود تماس بگیرید و تقاضای کمک کنید. پزشک به شما خواهد گفت که آیا آزمایش یا درمان بخصوصی مورد نیاز است یا نه .

اگر کودکی بیمار شد و یکی از علائم هشداردهنده زیر را پیدا کرد ، باید بدانید که نیاز به رسیدگی فوری پزشکی دارد :

1 – تنفس سریع یا تنفس سخت

2 – آبی یا خاکستری شدن رنگ پوست

3 – عدم نوشیدن مایعات کافی

4 – استفراغ شدید یا مداوم

5 – بیدار نشدن یا بی حرکتی

6 – کودک آنقدر تحریک پذیر شود که نخواهد او را بغل کنند.

7 – علائم شبیه انفلوانزا بهبود یابد ولی بعد دوباره تب و سرفه های شدیدتر عود کند.

در بزرگسالان ، نشانه های نیاز به مراقبت های پزشکی فوری و اورژانس عبارتند از :

1 – سختی در نفس کشیدن یا تنفس های کوتاه

2 – احساس درد یا فشار در قفسه سینه

3 – احساس گیجی ناگهانی

4 – کاهش هوشیاری

5 – استفراغ شدید یا مداوم

6 – علائم شبیه انفلوانزا بهبود یابد ولی سپس تب و سرفه شدید عود کند.

آیا دارویی برای درمان عفونت اچ یک ان یک جدید وجود دارد ؟

بله . مرکز کنترل بیماری های امریکا برای درمان و یا پیشگیری از عفونت با ویروس انفلوانزای اچ یک ان یک استفاده از " اسلتامیویر " 2 یا " زانامیویر " 3 را توصیه می کند. داروهای ضدویروسی با نسخه تجویز می شوند و به صورت قرص ، شربت ، یا پودرهای استنشاقی هستند که با ممانعت از تکثیر ویروس در بدن انسان ممانعت می کنند. اگر بیمار شوید ، داروهای ضد ویروسی می توانند بیماری شما را تخفیف دهند و احساس بهبودی را زودتر به شما برگردانند. این داروها ممکن است از بروز عوارض جدی انفلوانزا نیز پیشگیری نمایند.

مهمانی انفلوانزای خوکی چیست ؟

منظور گردهمایی هایی است که طی آن افراد خود را در تماس نزدیک با فرد مبتلا قرار می دهند تا به ویروس مبتلا شوند !! هدف آن است که این افراد با ابتلا به شکل خفیف بیماری ، نوعی مصونیت طبیعی پیدا کنند. علم پزشکی این کار را بعنوان روشی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری در آینده ، توصیه نمی کند. درست است که این بیماری در همه گیری های اخیر در بسیاری از موارد ، خفیف بوده ولی در مواردی هم شدید و کشنده بوده است . هیچ راهی برای پیشگویی قطعی شدت بیماری در فرد مبتلا یا کسانی که در تماس نزدیک با وی قرار می گیرند ، وجود ندارد.

مرکز کنترل بیماری های امریکا توصیه می کند که مبتلایان حتی الامکان از تماس با سایرین اجتناب کنند.

آلودگی و نظافت

ویروس انفلوانزا چه مدت می تواند بر روی اشیا ( مانند کتاب یا دستگیره در ) زنده بماند ؟

این ویروس می تواند دو تا هشت ساعت بر روی سطوح مختلف زنده مانده و افراد را بیمار نماید.

چه چیزی ویروس انفلوانزا را می کشد ؟

ویروس انلفوانزا با حرارت 75 تا 100 درجه سانتیگراد از بین می رود. علاوه براین چندین ماده شیمیایی میکروب کش من جمله کلر ، پراکسید ئیدروژن ، صابون ، ضد عفونی کننده های حاوی ید ( مثل بتادین ) و الکل اگر با غلظت صحیح و به مدت کافی استفاده شوند ، موثرند . برای نمونه می توان از دستمال ها یا ژل های حاوی الکل برای تمیز کردن دست ها استفاده کرد. ژل باید آنقدر به دست ها مالیده شود تا خشک شود.

چه سطوحی بیشتر می تواند منشا آلودگی باشد ؟

ویروس معمولا وقتی منتشر می شود که فرد شیئ آلوده به آن را لمس کرده و سپس بینی ، چشم ، یا دهان خود را لمس نماید. قطرات بسیارریز ناشی از سرفه یا عطسه بیماران در هوا حرکت می کند. وقتی که فردی این قطرات را که مثلا برروی میزی نشسته اند لمس کرده و سپس بدون آنکه دستش را بشوید ، بینی ، دهان ، یا چشم خود را لمس کند ، باعث آلودگی خود خواهد شد.

زباله ها را چگونه دفع کنیم که از انتشار ویروس انفلوانزا جلوگیری شود ؟

برای پیشگیری از انتشار این ویروس ، توصیه شده که دستمال ها و سایر اقلام یکبار مصرف که توسط بیمار استفاده شده در سطل زباله ریخته شود. علاوه براین ، افراد باید بعد از لمس دستمال های استفاده شده و سایر اشیا دورریختنی ، دست خود را بشویند.

برای پیشگیری از انتشار ویروس انلفوانزا ، چگونه خانه را نظافت کنیم ؟

مهم آن است که سطوح مختلف ( به ویژه میزهای کنار تخت بیماران ، سطوح حمام ، میزها و کانترهای آشپزخانه ، و اسباب بازی های بچه ها ) را توسط ضدعفونی کننده های خانگی ، طبق دستورالعمل درج شده برروی آنها ، پاک کنیم.

با ملافه ها ( ملحفه ها ) و ظروف غذاخوری مبتلایان به ویروس انفلوانزا چه باید کرد ؟

لازم نیست که ملافه یا ظروف غذاخوری این افراد را جدا بشوییم ولی چیزی که اهمیت دارد آنست که دیگران قبل از اینکه این لوازم کاملا" شسته شوند ، نباید توسط دیگران مورد استفاده قرار گیرند.

ملافه و حوله های بیمار باید با مواد شوینده شسته شده و در یک محیط گرم خشک شوند. قبل از شستن ملافه ولباسها زا بغل کردن آنها خودداری کنند تا به ویروس آلوده نشوند. بعد از دست زدن به این لوازم ، فرد باید دست های خود را با آب و صابون یا دستمال یا ژل حاوی الکل خوب تمیز کند.

ظروف غذاخوری باید با آب و مواد شوینده در ماشین ظرفشویی یا توسط دست شسته شوند.

آخرین اخبار و آمار درباره انفلوانزای اچ یک ان یک در ایران چیست ؟

به نقل از جام جم انلاین ، دکتر مینو محرز ، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و نایب رئیس انجمن حمایت از بیماران عفونی کشور ، بیشترین نگرانی از شیوع این انفلوانزا در ایران را مربوط به زائران حج و کشور عربستان دانست. وی با اشاره به تعداد زیاد زائران حج که از ایران عازم عربستان سعودی شده اند به خبرگزاری مهر گفت که فعلا" بیشتر مبتلایان به این ویروس مربوط به مسافران مکه بوده است . دکتر محرز با اشاره به دید وبازدیدهایی که بعد از ورود زائران به کشور صورت می گیرد ، اظهارداشت که این دید و بازدیدها می تواند منجر به انتقال بیماری و شیوع آن در کشور شود.

سازمان حج و زیارت ایران با توجه به شیوع این بیماری در عربستان ، سفر افراد زیر 5 سال و بالای 65 سال را برای حج عمرده ممنوع کرد. هنوز درباره حج تمتع تصمیمی گرفته نشده است .

دکتر زارع نژاد ، مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز اعلام کرد که برغم برخی تبلیغات ، هیچ واکسنی که مورد تایید مجامع علمی باشد در جهان تولید نشده است . وی تصریح کرد که واکسن های انفلوانزای موجود در چرخه دارویی ، متعلق به انفلوانزای فصلی است که بیشتر در فصل پاییز و زمستان گسترش می یابد البته استفاده از واکسن انلفوانزای فصلی می تواند از خطر ترکیب همزمان ای دو بیماری در افراد جلوگیری کند.

خبرگزاری ایسنا نیز در تاریخ 13/5/88 به نقل از وزیر بهداشت ودرمان گفت واکسن انفلوانزای نوع آ توسط پنج شرکت دنیا تولید شده و هم اکنون در حال پیش فروش است و دولت عربستان هم تعداد فراوانی از آن را خریداری کرده است .از سوی دیگر هنوزاز عوارض این واکسن اطلاعی دردست نیست لذا تا پیش از کسب اطمینان از بی خطری واکسن و اثرگذاری مطمئن آن ، سفارش ورود واکسن آنلفوانزای نوع آ موسوم به خوکی را نخواهیم داد. وزیر بهداشت شمار بیماران را تا دیروز 105 نفربرشمرد واظهارداشت که تاکنون گزارشی درباره مرگ یا فوت در اثر این بیماری در کشورنداشته ایم.

اچ