Friday, August 28, 2009

چگونه وزن خود را ارزیابی کنیم ؟

آیا اخیرا" وزنتان کمتر یا بیشتر شده ؟ لباس هایتان به نظر تنگ می رسند ؟ آیا پزشک به شما گفته که فشار خون یا کلسترول تان بالاست و یکی از علل آن اضافه وزن است ؟ خوب قدم اول آنست که ببینید وزن تان طبیعی است یا نه .

از کجا بفهمیم که آیا وزن مان طبیعی است یا نه ؟

شاخص توده بدنی یا " بی ام آی "1

یک راه اینست که شاخص توده بدنی یا " بی ام آی " خود را حساب کنید. در مورد بیشتر مردم ، این شاخص ، معیار قابل اعتمادی برای نشان دادن میزان چاقی است و بر اساس وزن و قد محاسبه می شود. برای سهولت کار می توانید از این نرم افزار که به طور خودکار با گرفتن قد و وزن ، شاخص مذکور را محاسبه می کند استفاده نمایید. قبل از وارد کردن مقدار قد و وزن خود ( برحسب سانتی متر و کیلوگرم ) لازم است که ابتدا دکمه " متریک " را کلیک نمایید :



راه محاسبه " بی ام آی " تقسیم کردن وزن ( برحسب کیلوگرم ) بر مجذور قد ( برحسب متر ) است و نرم افزار فوق هم در واقع همین کار را می کند . مثلا" اگر قد فردی 167 سانتی متر ( 1.67 متر ) و وزن او 81 کیلوگرم باشد ، آنگاه :

BMI = 81/ (1.67*1.67) = 29

اگر " بی ام آی " کمتر از 18.5 باشد ، کمبود وزن محسوب می شود.

اگر " بی ام آی " از 18.5 تا 24.9 باشد ، وزن فرد طبیعی است .

اگر " بی ام آی " از 25 تا 29.9 باشد ، اضافه وزن محسوب می شود.

اگر " بی ام آی " 30 یا بالاتر باشد ، فرد چاق محسوب می شود.

اصطلاحات " اضافه وزن " ، " طبیعی " ، " کمبود وزن" ، یا " چاق " هر یک محدوده ای از وزن را مشخص می کنند. " چاق " و " اضافه وزن " محدوده ای از وزن را توصیف می کنند که از وزن طبیعی و سالم بیشتر است . " کاهش وزن " محدوده ای را توصیف می کند که از وزن طبیعی و سالم کمتر است . اگر وزن شما خارج از محدوده سالم و طبیعی قرارمی گیرد ، باید به دنبال راه هایی برای بدست آوردن وزن سالم باشید. امروزه به اثبات رسیده که چاقی و اضافه وزن ، احتمال برخی بیماری ها را ، به ویژه اگر عوامل خطر دیگری مثل فشارخون یا عدم فعالیت فیزیکی هم وجودداشته باشد ، به شدت بالا می برد.

محیط کمر

راه دیگر برای تخمین وزن ، اندازه گیری دور کمر است . این اندازه اگر در مردان بیش از 101.6 سانتی متر یا در زنان غیرحامله بیش از 89 سانتی متر باشد ، احتمال بروز بیماری های ناشی از چاقی بیشتر خواهد بود.

زیاد بودن چربی های ناحیه شکم خطری جدی است زیرا احتمال بروز بیماری های ناشی از چاقی مانند دیابت نوع 2 ، بالابودن کلسترول خون ، یا بیماری عروق کرونر را افزایش می دهد. افرادی که چربی اضافی در ناحیه شکم دارند باید راهی برای کاهش وزن پیدا کنند.

چگونه دور کمر خود را اندازه بگیریم ؟

برای اندازه گیری دور کمر ، باید در حالی که بالاتنه فاقد لباس است ، متر نواری را دور شکم ( بلافاصله بالای استخوان لگن ) قرار دهید. متر نواری نباید شل و یا بیش از حد سفت بوده و به پوست شما فشار وارد کند . ضمنا باید به موازات زمین قرارگرفته باشد. در حال آرامش و بعد از بازدم ، عدد مربوطه را مشخص کنید.

توجه داشته باشید که مطالب این بخش تنها در مورد مردان و زنان غیرحامله است . محاسبات مربوط به کودکان و نوجوانان متفاوت است و بعدا" درج خواهد شد. ضمنا" در مطالب آینده بتدریج به راه های کاهش وزن ، پیشگیری از افزایش وزن ، تاثیرات منفی چاقی و اضافه وزن بر سلامتی و ... خواهیم پرداخت.

تذکر: عمده مطالب این نوشته از توصیه های مرکز کنترل بیماری های امریکا اقتباس شده است .

1 – Body Mass Index ( BMI )