Thursday, October 1, 2009

واکسن انفلوانزای اچ یک ان یک در جهان و ایران

واکسن انفلوانزای اچ یک ان یک 2009

واکسن ها قدرتمند ترین ابزار موجود برای کنترل انفلوانزا محسوب می شوند. هم اکنون (سپتامبر 2009 برابر با شهریور1388) واکسن انفلوانزای آ، مورد تایید سازمان غذا و داروی امریکا قرار گرفته و در مقیاس وسیع توسط چهار شرکت بزرگ دارو سازی در حال تولید است و احتمالا" تا ماه اکتبر2009 ( مهر 1388 ) جهت استفاده در امریکا عرضه خواهد شد.

اینک برای رفع برخی ابهامات در این زمینه ، به مطرح کردن چند سوال رایج و ارائه پاسخ آنها می پردازیم :

آیا واکسن انفلوانزای فصلی از انفلوانزای اچ یک ان یک هم جلوگیری می کند ؟

خیر

آیا می توان واکسن انفلوانزای فصلی و انفلوانزای اچ یک ان یک را همزمان تزریق کرد؟

می توان این دو واکسن را در یک روز تزریق نمود. البته امسال واکسن انفلوانزای فصلی زودتر از انفلوانزای آ در دسترس قرارگرفته است. بهتر است افراد به محض اینکه واکسن در دسترس قرارگرفت ، نسبت به تزریق آن اقدام کنند.

تزریق واکسن انفلوانزای اچ یک ان یک در چه کسانی توصیه می شود؟

مرکز کنترل بیماری های امریکا توصیه می کند که با ورود واکسن به بازار ، گروه های خاصی به تزریق آن اقدام کنند. این گروهها عبارتند از: زنان حامله ، کسانی که با بچه های کوچکتر از شش ماه زندگی کرده یا از آنان مراقبت می کنند، پرسنل خدمات بهداشتی و اورژانس ، افرادی که سن شان بین شش ماه تا 24 سال است ، افرادی که سن شان بین 25 تا 64 سال بوده و بخاطر ابتلا به برخی بیماری های خاص ( مانند دیابت و آسم ) یا ضعف ایمنی ، خطر آنفلوانزای آ در آنان بیشتر است.

اگر در ابتدا ، مقدار واکسن عرضه شده کمتر از میزان تقاضا باشد ، توصیه شده که این افراد قبل از سایرین از واکسن استفاده نمایند:

زنان حامله ، افرادی که با کودکان زیر شش ماه زندگی یا از آنان مراقبت می کنند ، کارکنان مراکز بهداشتی و اورژانس که مستقیما" با بیماران تماس دارند ، کودکانی که بین 6 ماه تا 4 سال سن دارند، کسانی که بین 5 تا 18 سال سن داشته و دچار بیماری های مزمن هستند.

مرکز کنترل بیماری ها توصیه می کند که مسئولین از قبل میزان عرضه و تقاضای واکسن را در هر منطقه ارزیابی نمایند. بعد از اینکه گروه های اخیر واکسن دریافت کردند ، می توان همه کسانی را که بین 25 تا 64 سال سن دارند واکسینه کرد. مطالعات نشان داده که خطر بیماری در افرادی که 65 سال یا بیشتر سن دارند کمتر از جوانان است . لذا بعد از اینکه گروه های جوان تر واکسینه شدند ، آنگاه می توان درآخر به واکسیناسیون این گروه سنی اقدام نمود.

آیا کسانی که قبلا" در برابر انفلوانزای خوکی سال 1976 واکسینه شده اند هم باید در برابر انفلوانزای اچ یک ان یک 2009 هم واکسینه شوند؟

ویروس این دو بیماری آنقدر با هم متفاوتند که واکسیناسیون بر علیه انفلوانزای خوکی سال 1976 مصونیتی در برابر انفلوانزای اچ یک ان یک 2009 ایجاد نمی کند و باید مجددا" واکسن را تزریق نمود.

راهی برای پیشگیری از گسترش بیماری وجود دارد؟

راه های موثر و ساده ای برای این امر موجود است :

< موقع عطسه و سرفه ، دهان و بینی خود را با یک دستمال بپوشانید. دستمال را بعد از استفاده در سطل زباله بیندازید. >

< دستان خود را زیاد با آب و صابون بشویید ( بویژه بعد از سرفه یا عطسه ). اگر آب و صابون در دسترس نباشد ، از دستمالهای آغشته به الکل استفاده نمایید. >

< از لمس چشم ، دهان ، و بینی خود با دست اجتناب کنید. ویروس از این طریق وارد بدن شما می شود. >

< اگر بیمار شدید ، در خانه بمانید. مرکز کنترل بیماری ها توصیه می کند که در خانه مانده و به سر کار یا مدرسه نروید . برای جلوگیری از ابتلای دیگران ، تماس تان را با سایرین به حداقل برسانید. >

به توصیه های بهداشتی در مورد عدم حضور در مکان های شلوغ عمل نمایید.

آیا دو دوز واکسن مورد نیاز است ؟

مدیریت غذا و داروی امریکا استفاده ازیک دوز واکسن انفلوانزای اچ یک ان یک 2009 را برای کسانی که بیش از ده سال سن دارند، تایید کرده است . مرکز کنترل بیماری ها می گوید در افراد کمتر از 9 سال که قبلا" واکسن دریافت نکرده اند ، تزریق واکسن انفلوانزای فصلی باید در دو نوبت صورت گیرد. در اطفال کمتر از 6 ماه تزریق واکسن توصیه نمی شود.

فاصله بین دوز اول و دوم واکسن در کودکان زیر 9 سال چقدر باید باشد؟

مرکز کنترل بیماری ها توصیه می کند که این فاصله 4 هفته باشد. البته اگر فاصله آنها حداقل 21 روز هم باشد ، دوز دوم صحیح محسوب می شود.

آیا می توان واکسن های فصلی و واکسن انفلوانزای اچ یک ان یک را همزمان تزریق کرد؟

واکسن انفلوانزای اچ یک ان یک 2009 غیرفعال را می توان با سایر واکسن ها من جمله واکسن پلی ساکاریدی پنوموکوک ( یکی از میکروب های ایجاد کننده برخی عفونت های ریوی ) به طور همزمان تزریق کرد. واکسن اچ یک ان یک 2009 زنده را می توان همانند هر واکسن زنده یا غیرفعال دیگری ، همزمان تزریق کرد ، ولی تزریق همزمان آن با واکسن انفلوانزای فصلی زنده ضعیف شده منع شده است.

مطالب فوق از منابع مرکز کنترل بیماری های امریکا اقتباس شده است .

آخرین اخبار درباره واکسن انفلوانزای اچ یک ان یک در ایران :

# دکتر مجتبی بوربور ، معاون برنامه ریزی اداره کل دارو در وزارت بهداشت و درمان ایران اعلام کرد که دستیابی به تولید واکسن داخلی در سال جاری مقدور نخواهد بود. وی افزود " طبق نامه نگاری های انجام شده با شرکت های سازنده انگلیسی ، فرانسوی ، و امریکایی ، این شرکت ها برای تامین واکسن انفلوانزای آ برای کشور ما در دوماهه اول سال 2010 اعلام آمادگی کرده اند " . وی بودجه اختصاص یافته برای این کار را 20 میلیارد تومان ذکرکرد و گفت " این میزان هزینه برای خرید دو میلیون دوز از واکسن مذکور اختصاص یافته که برای واکسیناسیون عمومی کافی نیست و به گروه های در اولویت اختصاص پیدا می کند . اولویت نخست مربوط به کارمندان وزارت بهداشت است که مستقیما" با افراد مبتلا درگیر هستند ، اولویت بعد مربوط به نیروهای نظامی و سپس گروه های پرخطر شامل افراد بالای 65 سال و زیر 5 سال هستند".

# مصطفی خاکسار قهرودی ، رییس سازمان حج و زیارت گفت سهمیه تعیین شده برای حج تمتع ایرانیان امسال یکصد هزار نفر بود که در پی تصمیم کمیته کشوری مبارزه با انفلوانزا این میزان به 50 هزارنفر کاهش یافت. وی ادامه داد : استفاده کامل از سهمیه ، منوط به تهیه واکسن برای تمامی زایران است. اگر واکسن انفلوانزا به تعداد سهمیه نباشد ، نمی توانیم یکصد هزار نفر اعزام کنیم و فضای لازم را برای درمان احتمالی آنان ایجاد کنیم . بنابراین با کاهش میزان اعزام و اختصاص حدود 20 درصد فضای بیشتر به افرادی که اعزام می شوند ، تا آنجا که بتوان به زایران خدمت رسانی می کنیم. احتمال شیوع بیماری در عربستان وجود دارد و پیش بینی می شود تعدادی از زایران بستری و جداسازی شوند.

# دکتر حسن امامی رضوی رییس کمیته کشوری مبارزه با انفلوانزا ، گفت بر اساس مصوبه کارگروه کشوری انفلوانزا در دولت که رییس جمهور نیز حضور داشت ، مصوب شد که سفر حج تمتع در سال جاری لغو نشده و فقط برای سفر گروه های پرخطر ( بیماران مبتلا به بیماری های ریه ، قلب ، آسم ، کلیه ، دیابت ، سالمندان بالای 65 سال و کودکان ) ممنوعیت ایجاد شود.