Thursday, August 18, 2011

! آمیبی که از راه بینی وارد مغز شده و انسان را می کشد


اخیرا" در امریکا اخباری مربوط به مرگ سه نفر در اثر عفونت مغزی با یک نوع آمیب گزارش شده است (متاسفانه در کشورهای عفب افتاده چنین بیماری هایی اصلا" تشخیص داده نمی شوند چه برسد به اینکه گزارش شوند).
در ماه جاری ( آگست 2011 ) یک دختر شانزده ساله در فلوریدای امریکا بعد از شنا کردن در آب دچار این مشکل شد.
 پسر نه ساله ای هم در ایالت ویرجینیا بیمارشد . او بعد از شرکت در یک اردوی ماهی گیری یک روزه به بیماری مبتلا گردید. وی ، به گفته مادرش ، در آب شنا کرده بود.  این موارد به دنبال شنا یا ورزش های آبی در استخرها یا دریاچه ها رخ داده بودند.
مورد سوم در ایالت « لوییزیانا » و درخرداد ماه گذشته درمرد جوانی دیده شد که آب نمک را در ظرف کوچکی ریخته و با آن بینی و سینوس های خود را شستشو داده بود. وی به شنا نرفته و با آبهای سطحی هم تماس نداشت. اثری از آمیب در آب شهرمحل اقامتش نیزدیده نشد . آلودگی محدود به خانه این مرد بود.
به دنبال این حادثه پزشکان توصیه کرده اند که برای شستشوی بینی و سینوس ها فقط باید از آب های استریل ( مانند آب مقطر یا سرم نمکی استریل ) استفاده شود.
این بیماری ، یعنی « مننگو انسفالیت آمیبی اولیه »  تقریبا" همیشه باعث مرگ می شود ولی خوشبختانه بیماری شایعی نیست به طوری که از سال 1960 تاکنون تنها 120 مورد آن در امریکا گزارش شده. درامریکا امسال سه مورد و سال گذشته چهار مورد مرگ در اثر این بیماری وجود داشته است . هیچ شواهدی دال براینکه بیماری در امریکا رو به افزایش باشد وجود ندارد.
 کشورهای عفب افتاده آماری از بیماری های خود ندارند.
نام و مشخصات این آمیب : « ناگلیریا فاولری » انگلی تک سلولی است که در آب های گرم و تازه مثلا" دریاچه ها ، رودخانه ها ، چشمه های آب گرم ) و خاک یافت می شود.
عفونت با این آمیب چگونه رخ می دهد ؟ این آمیب از راه بینی وارد مغز می شود . وقتی که انسان به شنا یا شیرجه در آب دریاچه یا رودخانه می پردازد ، این اتفاق رخ می دهد. آمیب بعد از رسیدن به مغز ،  آن را نابود می کند.
آشامیدن آب آلوده به آمیب باعث این بیماری نمی شود.
بندرت ممکن است آب آلوده استخرهای شنا که کلرکمی به آنها زده شده  یا اینکه به کلی فاقد کلر باشند هم  باعث این بیماری شود.
آیا ممکن است در اثرشنا در استخری که ضدعفونی شده به این بیماری مبتلا شویم ؟ خیر . اگر استخر تمیز و ضدعفونی شده باشد این امکان وجود ندارد.
در چه ماههایی بیماری شایع تر است ؟ تیر ، مرداد ، و شهریور به ویژه وقتی که گرما به مدت طولانی و مداوم وجود داشته و باعث افزایش دمای آب و پایین رفتن آب های سطحی می شود.
آیا ممکن است بیماری از فردی به فرد دیگر سرایت کند ؟ خیر
علائم بیماری چیست ؟ این بیماری یعنی « مننگو انسفالیت آمیبی اولیه » باعث انهدام بافت مغز می شود. علائم اولیه یک تا هفت روز بعد ازشروع عفونت دیده می شوند و شامل سردرد ، تب ، تهوع ، استفراغ ، و سفتی گردن هستند ( این علائم در عفونت های مغزی باکتریایی هم دیده می شود ) . علائم بعدی شامل گیجی ، عدم درک زمان و مکان واشخاص ، عدم توجه به اطراف ، عدم تعادل ، تشنج ، و توهم است . بیماری بعد از شروع علائم به سرعت پیشرفت می کند و معمولا" بعد از یک تا دوازده روز ، فرد را می کشد.
آیا بیماری درمان موثری دارد؟ تاکنون تقریبا" همه موارد بیماری با وجود درمان ضد آمیبی ، منجر به مرگ شده اند.
شیوع این آمیب چقدر است ؟ همه کسانی که در مراکز تفریحی وارد آب می شوند باید احتمال ابتلا را ( ولو به میزان اندک ) درنظرداشته باشند .
آیا آزمایش معمول و سریعی برای تشخیص این آمیب در آب وجود دارد ؟ خیر .
خطر عفونت با این آمیب در مقایسه با سایر خطرات مربوط به آب چقدر است ؟ احتمال ابتلا به عفونت با این آمیب خیلی کم است . طی ده سال یعنی از 2001 تا 2010 فقط 32 مورد بیماری در امریکا گزارش شده در حالی که از سال 1996 تا 2005 میزان مرگ ومیز ناشی از غرق شدگی در این کشور 36000 مورد بوده است.
چگونه می توان احتمال ابتلا را کاهش داد ؟  تعداد کم مبتلایان مانع از آن شده که بفهمیم چرا با آنکه میلیون ها نفر سالانه در مراکز تفریحی وارد آب می شوند ، ولی تنها تعداد معدودی دچار بیماری شده اند .  تنها راه قطعی عدم ابتلا به بیماری اجتناب از آب های گرم ، و ضدعفونی نشده است.
اگر می خواهید در فعالیت های آبی شرکت کنید رعایت نکات ذیل احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد :
·         از فعالیت در آب های گرم شیرین در هوای گرم یا وقتی که سطح آب نشست کرده پرهیز کنید.
·         هنگام فعالیت در این آب ها ، بینی را بسته نگه دارید ( مثلا" با استفاده از کلیپس بینی )
·         حتی الامکان از ورود رسوبات موجود در آب به بینی خود جلوگیری کنید

No comments:

Post a Comment